torsdag 16 oktober 2008

De ekologiska varumärkena blir fler...

Det är skoj att det pratas och skrivs så mycket om ekologi idag, men ibland får jag känslan att den ekologiska framfarten trots allt får utvecklas ganska fritt utan kritiskt granskande av oss konsumenter. Det finns ju mängder med ekologiska varumärken såsom KRAV, Hemköps Garanti, EU-blomman, ICA ekologiskt, Coops Änglamark, Treklöver, Ekologiskt jordbruk, MSC, Scan Ekologiskt, Svenskt sigill, Skånemejeriers CO2-träd mfl. KRAV känner sig lite pressade idag när fler företag bygger in ekologiska värderingar i sina egna varumärken i allt större utsträckning samtidigt som det lanseras allt fler internationella miljövarumärken. När Scan gick ut och meddelade att de endast ska satsa på sin egen ekologiska märkning var just KRAV kritiska eftersom de frångick viktiga delar i vad de tycker är ekologisk livsmedelsproduktion. Många gånger väger ekonomiska aspekter tyngst när företagen eller organisationerna skapar och förvaltar sina miljömärken...

Inga kommentarer: