fredag 2 januari 2009

Surdegsbröd - utan tillsatt jäst


Bakar alltid som mest den här tiden på året. Satte igång en surdeg för några dagar sedan som sedan blev grunden till en improvisationsbakning med ett ganska lyckat resultat (se bild). Så här gjorde jag:

3-4 dagar före den stora bakdagen
Surdeg med lika delar rågmjöl och vatten + rårivet svenskt äpple som ställdes i en glasburk med hål i locket på elementet i 3-4 dagar. Mitt element är varmt vilket gör att det bildas mer mjölksyra än ättiksyra i suren. Hade den stått kallare hade det blivit tvärtom.

Bakdagen
400g surdeg
550g ganska ljummet vatten - degen bör inte bli varmare än ca 26 grader
700g vetemjöl (gärna special)
200g fint rågmjöl
200g grovt rågmjöl
20g salt - som tillsätts mot slutet av knådningen
1 matsked honung

Ingredienserna blandades ihop i en degblandare och knådades kanske i 20 minuter. Därefter fick degen jäsa i en plastburk med lock (olja på burkens insidor) under en dag. Sedan formade jag bröden i formar och lät det jäsa under en natt i kylen. De sista fyra timmarna utanför kylen.

Bröden stoppades in i en 250 gradig ugn tillsammans med några isbitar för att skapa en första fas med ånga. Efter 15 minuter sänkte jag värmen till 200 grader. Efter 35 minuter eller när brödet är 94 grader i centrum tog jag ut det och sprayade det med vatten från en blomspruta så att det svalnade fortare.

Brödet håller sig fuktigt i kanske 1 vecka utan problem. Grönmögelost är nog det smaskigaste till det här superhärliga rågsurdegsbrödet.

Inga kommentarer: